tisdag 23 mars 2010

Vi behöver hjääälp!

Som ni nog förstår börjar vi närma oss slutet (ja, eller början av slutet, eller början på slutet av den stora renoveringen - för ett hus blir väl aldrig slutrenoverat?!) och nu är det viktigare än någonsin att göra rätt design- och inredningsval. Till helgen ska det som sagt målas väggar och nästa steg blir att lägga den vitoljade askparketten på ovanvåningen. Och innan det kan flyttas in har jag KRÄVT att trappan ska vara färdig - Adam är en trappfantast av stora mått så att hålla honom därifrån klassar jag som nästintill omöjligt och därför måste det finnas ett trappräcke på plats, något som inte är fallet idag.

Vi har hittat en leverantör av trappdelar för renovering (inte det allra billigaste, men klart snabbaste, enklaste och smidigaste) och tanken är att räcket ska bestå av aluminiumstolpar. So far so good. Den befintliga trappan är i furu med ljusbeige heltäckningsmatta på stegen. Mattan ska vi faktiskt behålla då den är färgmässigt okej och trappsteg utan halkskydd + litet barn = nej tack. Den behöver kanske tvättas, men det har Emma och jag redan testat och det går finfint :) Trappstegen måste dock bli av med furufärgen så där återstår väl bara att slipa och måla vitt. Tror jag iaf! Vi förutsätter att det är så (har ni andra förslag så är ni välkomna att kommentera!) och då har vi sedan följande alternativ:

  • Att ha över- och underliggare i ek. Oljad eller lackad?
  • Att ha över- och underliggare i vitoljad ek (för att matcha lite med golvet ovanvåning)
  • Att ha över- och underliggare i vitt (färdigmålat från leverantören)
Problem med ovanstående alternativ:
  • Vitt + ek = fint. Vitt + ek + vitoljad ask = för många "färger"/material?
  • Vitt + vitoljad ek = fint. Problemställning som ovan alternativ.
  • Vitt egenmålat + vitt leverantörsmålat = konsekvent vitt, men kommer man tänka på att det inte är målat på samma sätt/med exakt samma nyans?
Hjälp! Till höger har jag precis lagt upp en omröstning och hoppas att ni vill hjälpa till (i en omröstning syns ni inte så våga nu! ;)). Det fjärde alternativet tog jag med så att alla ni som röstade på den läckra jordgloben kan göra er röst hörd än en gång. ;-p

Här är en inspirationsbild från trappleverantören Lundbergs:


6 kommentarer:

  1. Jag röstar för förslaget från Lundbergs på bilden! Men det alternativet kanske redan är utröstat eftersom det inte finns med i röstlängden. Det KAN ju bli lite för mycket vitt, eller?? Och måste ALL furu gå till förgängelsen, d.v.s. är det bara iiiihhh med furu ;-/ Hur ser t.ex. väggarna runt trappan ut - kan ju oxå ha betydelse.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ju absolut snyggast men då måste vi klä in trappan oxå med eksteg och DET blir dyrt. Jag tror att furun (som isf bara skulle bli där) kommer att se malplacé ut, även om det är vita väggar. Det verkar som om det lutar åt en helvit trappa! :)

    SvaraRadera
  3. Hallojsan,

    Vitlaserad kanske...

    http://www.trappfabriken.se/ImageLoad.asp?intTable=1&intItemID=88&intColumn=2

    http://www.trappfabriken.se/referenser.asp?ProductID=88

    SvaraRadera
  4. Jag motiverar min "allt vitt-röst" med att jag tror att det blir "lugnast" så, vitt är ju aldrig fel eller hur :-) Vitoljat räcke låter snyggt - men tror det finns en liten risk att det vitoljade kan bli för lika den vita parketten men ändå för olik för att riktigt vara lika men för lika för att vara olik... ja du hänger med va?!

    Slänger in en bubblare: vitlasera furun?!

    SvaraRadera
  5. Fast helst vill jag ju rösta på furu äger! Blir det inflyttningsfest snart?! Jag vill bli av med Mickes present, den är ju så stor och rund och tar så mycket plats här ;-D

    SvaraRadera