torsdag 18 februari 2010

Vi har köpt allt kakel!!

Nu är det verkligen på G full fart framåt - hantverkarna ska snart börja kakla både badrum uppe och toalett nere och även hallgolvet är flytspacklat så snart har vi väl även ett sådant på plats! Det ska bli oerhört roligt att få se hur det blir "på riktigt", speciellt som man kan säga att vi impulsbestämde designen på nedre toaletten när vi stod på Golvpoolen och skulle beställa allt kakel tillsammans med vår polske arbetsledare.

För att ni redan nu ska kunna fantisera fram en bild om hur det snart kommer att se ut kommer här en beskrivning av kakel och klinker (jag ser framför mig att ni hoppar uppåner av förtjusning och spänning just nu :-D):

Badrum uppe

På golvet ska vi ha ett mörkgrått klinker som heter "Bamboo Black" - det är lite svagt randigt i strukturen som gör det lite levande och mjukare än ett "vanligt" grafitklinker. Storleken blir 300*600 förutom en kvadratmeter i duschhörnan där det blir 150*150 (vi jobbar i mm här för er som inte är helt insatta). På väggen ska vi ha ett vanligt vitt, matt kakel i storleken 300*600 placerade horisontellt. Som läcker effekt ska vi dessutom ha två fondväggar - den väggen som är bakom badkaret samt väggen i duschhörnan och även där ska vi ha "Bamboo Black" fast den här gången i storleken 150*600. Vi hoppas att det ska bli ungefär hur läckert som helst förstås. Ett fristående badkar, en egentillverkad variant av badrumsmöbel från Kvik, duschvägg från Svedbergs samt en ny bastudörr i glas för att släppa in mer ljus är detaljerna som ska göra det till Bjärreds snyggaste badrum! :)
En sån här duschvägg från Svedbergs ska vi ha, fast med ett annat mönster!

Badrum nere

På golvet i badrummet nere ska vi ha samma klinker som i hallen och i tvättstugan: ett rostbrunt (jag kom på liknelsen "rost" precis nu, vet inte hur det ska beskrivas...det är mörkbrunt fast inte jämnbrunt...) klinker i storleken 300*600 som heter Quartz Brown. Mycket läckert att bryta av med den turkosblå färgen jag berättat om tidigare. På väggen ska vi ha ett vitt, matt kakel i storleken 113*280 om jag inte minns helt fel. Lite mindre, avlånga plattor. Vår impulsändring av designen nere uppstod när vi hittade "Quartz Brown" även som mindre plattor och mosaik så nu blir det en 90 cm bred "pelare" bakom handfatet med avlång mosaik (jag gissar 30*150). Badrumsmöbeln blir oxå egentillverkad av Kvik-möbel, träskiva och ovanpåliggande handfat.

Redan idag ska hantverkarna börja kakla badrummet nere så snart kommer vi att kunna lägga ut resultatbilder... :)

2 kommentarer:

  1. Men heeeej =)
    Kikade in i minipajs-bloggen precis och fick åter igen bara fram inlägget om Luciafika men efter att ha tryckt vidare så ploppade det upp ett inlägg från januari med en länk hit - KUL!!!! Ni har ju skrivit massor och jag har inte alls hunnit läsa eller kika men nu vet jag "vart du är" så nu kommer jag absolut följa er på er renoveringsresa!!!

    Stor kram!!
    Helena Lindmark

    SvaraRadera